Risala Community
| Discussies: 9,696 | Berichten: 71,041 | Leden: 2,064 | Online: 8 |
| Wij heten onze nieuwste lid : gedexpabe Van harte welkom (Mar7aban!)

Ga terug   Risala Community > Algemeen > Stel jezelf voor
Islam Flashes Risala video's Koran player Stuur uitnodiging Wachtwoord vergeten Risala website TAGS

Stel jezelf voor Hier kunnen de broeders en zusters elkaar voorstellen.

Reageren

LinkBack Discussietools
Oud 19 December 2009, 16:20   #1
Senior Risala Member

Said Mondria's schermafbeelding

Rep kracht: 1
Said Mondria is op de goede weg
Standaard Mijn levensverhaal van Christen tot Moslim.

Salaam alaikoem beste broeders en zusters,

Mijn levensverhaal hoe het mij is vergaan van christen tot moslim.

Ik ben geboren in 1950 in Vollenhove een klein oud vissersdorpje in Overijssel. In het noorden van Nederland. Het christendom floreerde daar en iedereen werd daar met de bijbel in de hand opgevoed. Zo ik ook ben als baby zo als iedereen gedoopt in de Nederlands gevormde kerk .Van kinds af aan ging je mee naar de kerk en thuis was ook een christelijke opvoeding. Natuurlijk ging je als kind ook naar een christelijke school, De school met de bijbel. Zo ging dat door tot je trouwde en het huis verliet. In 1972 ben ik getrouwd en we gingen wonen in een caravan op een camping in Voorthuizen niet zo ver van Barneveld. Ik was door de week werkzaam in een fabriek als productie werknemer en op zondag was ik hulp koster in de Nederlandse hervormde kerk in Barneveld.

Het leven in de caravan viel niet mee het was erg klein maar we konden ons redden en het was ook maar tijdelijk want we zouden gaan verhuizen naar Barneveld. Op de camping daar woonde ook een Turkse familie waar wij wel contact mee hadden . Tasdan was zijn naam , hij woonde daar samen met zijn vrouw en een dochtertje van een paar maanden ook in een caravan . Op een dag kwam Tasdan en hij sprak nog bijna geen Nederlands en vertelde ons dat hij voor ons wilde bidden zo dat we een goed leven zouden hebben . Zo begrepen wij dat. En Tasdan was moslim en in die tijd wist nog bijna niemand in Nederland wat moslim – islam was en inhield, ook wij niet. Tasdan ging zijn gebed maken en wij zagen die rare bewegingen van zitten knielen en opstaan en we hoorden die rare taal aan en we moesten lachen heel veel lachen maar we schaamden ons ook want wij wisten wel dat hij bezig was met bidden en dat hij God aanbad. Dus om het lachen te camoufleren deden we onze handen voor de mond en deden we net of we moesten hoesten. Toen Tasdan klaar was wist hij wel dat wij hadden gelachen en hij was helemaal niet boos. Als het andersom was geweest was. Ik was wel boos geweest maar hij helemaal niet. Hij ging weg en een half uur later kwam hij terug met een hele grote schaal vol met eten. Tasdan heeft toen nog een paar weken naast ons gewoond en is toen verhuist naar Eindhoven waar hij een hotel zou beginnen . Ik heb nooit meer iets van Tasdan vernomen.

Ons leven ging verder en wij verhuisden naar Barneveld en we kregen een dochter . We leefden nog steeds als goede christenen maar door de gebeurtenissen van Tasdan veranderde iets in mijn leven . Ik kreeg meer vragen over mijn geloof en ik stelde die ook aan de dominee en de ouderlingen maar ik kreeg maar geen antwoord . Heel langzaam aan veranderde mijn geloof in het christendom. Wij verhuisden naar Hoogeveen en mijn zoon werd daar geboren . Mijn geloof raakte op de achtergrond en was het niet meer met mijn geloof eens. Ook mijn huwelijk ging kapot en een echtscheiding volgde . De herinnering aan Tasdan die bleef ik moest daar altijd steeds aan denken en begon me te interesseren voor de Islaam maar wist niet waar ik terecht kon met mijn vragen . Zo gingen de jaren voorbij en in 1988 ging ik vrijwilgerswerk doen , het begeleiden van asielzoekers die net in Nederland kwamen en nog in de procedure zaten van of ze hier mochten blijven. Heel leuk werk en ik kwam in contact met moslims en de vragen branden mij op de lippen . Maar ik kon ze niets vragen ze spraken geen Nederlands en na een tijdje kwam ik in contact met de stichting Opbouw , dat was een stichting die ging over asielzoekers kinderen een zijtak van de Nederlandse kinderbescherming. En ik kreeg asielzoekers kinderen in huis die ook nog maar pas in Nederland woonden en waren bij mij voor crisis opvang, De meeste van deze kinderen waren maar een paar dagen tot twee weken bij mij en sommigen bleven langer , meestal jongens zo van tussen de 12 en 18 jaar soms ook meisjes en de jongste was twee maanden . Ik heb er zo’n 60 kinderen in huis gehad voor lange of korte tijd. Veel van deze kinderen waren moslim en ik zag ze salad maken en mijn gedachten gingen 25 jaar terug naar Tasdan die ook salad maakte voor ons toen. Ik wilde zo graag van alles weten maar ze spraken geen Nederlands . Dat ging zo door tot 1992 toen kwam er een Somalische jongen bij mij wonen van 17 jaar en hij sprak al een beetje Nederlands en ik begon hem te vragen over de Islaam en het geloof en die jongen vertelde me alles wat ik wilde weten en de hele puzzel viel in elkaar .

De vragen die ik had waar de dominee en de ouderlingen geen antwoord op wisten of niet wilden geven werden mij nu allemaal duidelijk. Ik leerde zo van de Islaam en het duurde niet lang of ik werd moslim .
Ik was ontzettend blij en voelde me als herboren . Ik leerde snel en was helemaal blij. Mijn vrienden raakte ik allemaal kwijt en ook sommige van mijn familie leden waaronder mijn moeder. Maar na jaren kwam dat weer helemaal goed en ik heb weer goede ****akten met mijn familie. Ik ging nu ook elke maand 3 dagen op Dawah Fisabilillah. Dat hield in dat ik van vrijdag tot zondagavond 1 keer in de maand met moslim broeders vanuit de moskee, andere moskeeën ging bezoeken en daar de moslims opzoeken en bezoeken . We gingen dan op huisbezoek en de straat op om moslims aan te spreken en ze te wijzen op dat ze moslim waren en dat inhield dat ze verplichtingen hadden , we nodigden ze dan uit om mee te komen naar de moskee , ook bezochten we disco’s en gokhallen en dat soort dingen meer . Ik heb dat ongeveer 10 jaar gedaan elke maand drie dagen en ben vier keer 40 dagen zo geweest in Nederland en twee keer veertig dagen in het buitenland , ik gaf daar in de moskeeën Bajaan , ik leerde heel veel over de Islaam. In mijn vrije tijd was ik altijd bezig met de Islaam en vertelde iedereen over de Islaam en heb Alhandoelillah 19 mensen in de Islaam mogen brengen waaronder mijn moeder.

Mijn moeder was 88 jaar en toen ze moslim was geworden, na drie dagen kreeg ze een beroerte, ze is daar niet meer van opgeknapt en ze begreep niets meer van het leven. Op 92 jarige leeftijd is ze overleden. Alhandoelillah is ze net op tijd bekeerd , Allah doet wat hij doet en laat toe wie Hij wil. Die Somalische jongen die mij in de islam bracht is nu volwassen en goede moslim, Alhandoelillah.

Negen jaar geleden ben ik thuis overvallen door een drugs verslaafde, hij eiste geld wat ik niet had, het volgende moment voelde ik zijn handen om mijn keel en raakte mijn bewustzijn kwijt. Toen ik weer bij kennis kwam was hij weg en mijn hele huis was totaal vernield er was niets meer heel. Dat alles kapot was, was niet het ergste, ik kon nog hulp inroepen en belande in het ziekenhuis . Na veel onderzoek werd mij vertelt dat ik dement was. Na enkele weken mocht ik naar huis en verhuisde daarna al snel naar Drachten. Ik bleef onder behandeling van het ziekenhuis in Drachten en al snel bleek dat ik niet dement was maar twee hersenbloedings had opgelopen door dat zinloze geweld. De schade was groot en ik revalideerde 6 jaar lang. Ik was alles vergeten en langzaam aan herstelde dat zich. Nu gaat het heel goed Alhandoelillah, alleen mijn talen zijn verdwenen , mijn Engels en het Arabisch , gelukkig kan ik nu weer mijn gebed alleen verrichten. De Nederlandse taal schrijven is ook niet goed maar met de spellingscontrole op mijn pc kan ik mij heel goed redden. In die periode van herstel wilde ik het allemaal eens op papier zetten en ik kwam aan het dichten iets wat ik nooit heb gekund , eerst gedichtjes over mijn traumatische gebeurtenis en toen ging ik mij richten op Islamitische gedichten te schrijven en dat ging heel goed .

Ik schrijf nu elke dag met de wil van Allah gedichten en plaats die op Islamitische forums en ik zal mij daar hier ook mee bezig houden. Elke dag een nieuw gedicht. Ik hoop dat jullie daar veel lees plezier aan mogen beleven en misschien ook iets van leren, jullie zullen nog veel van mij horen Inshallah.

Dit was mijn levens verhaal , ik hoop dat het niet te lang is geworden .

Salaam alaikoem, Said.

Advertisement

Advertisement
Advertisement Sponsored links

Oud 19 December 2009, 19:15   #2
Senior Risala Member

Rep kracht: 4
subhanallah is wel bekendsubhanallah is wel bekendsubhanallah is wel bekendsubhanallah is wel bekend
Standaard

Hallo broeder,

Allereerst: Ik vind het heeeeeeeeel erg goed dat u bent bekeerd in de Islam.
Moge Allah u hiervoor belonen inchallah in de hiernamaalste.
Ik wil 1 citaat hier plaatsen, waar u altijd houvast aan hebt.
Het leven is 1 groot examen, vergeet niet er is geen herkansing.
Dus het is heel goed dat u bekeerd bent in de Islam en hier kunnen wij u nog verder helpen als u nog vragen hebt.
Want doordat u vragen had, bent u ook op deze pad beland toch? Dus vragen stellen, dat is heeel erg goed en u bent daar het bewijs van.
Ik ben benieuwd naar de gedichtjes die u hier zou plaatsen!

Subhanallah

Het
leven
is één groot examen, vergeet niet er is geen herkansing[/color]

[/color][/grade]
View subhanallah's Photo Album subhanallah is offline   Met citaat reageren
Oud 19 December 2009, 19:28   #3
Senior Risala Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subhanallah Bekijk bericht
Hallo broeder,

Allereerst: Ik vind het heeeeeeeeel erg goed dat u bent bekeerd in de Islam.
Moge Allah u hiervoor belonen inchallah in de hiernamaalste.
Ik wil 1 citaat hier plaatsen, waar u altijd houvast aan hebt.
Het leven is 1 groot examen, vergeet niet er is geen herkansing.
Dus het is heel goed dat u bekeerd bent in de Islam en hier kunnen wij u nog verder helpen als u nog vragen hebt.
Want doordat u vragen had, bent u ook op deze pad beland toch? Dus vragen stellen, dat is heeel erg goed en u bent daar het bewijs van.
Ik ben benieuwd naar de gedichtjes die u hier zou plaatsen!

Subhanallah
Salaam Alaikoem Subhanallah,

Dank u voor uw wijze woorden, Dat Allah u daar voor belonen mag, Ameen.
Als ik met vragen zit zal ik ze zeker stellen , heel erg bedankt voor het aanbod.
Inmiddels heb ik ongeveer 85 gedichten geplaatst en zal vanaf nu elke dag 1 of 2 gedichten plaatsen. Het eerste gedicht s'morgens na het ochtend gebed en de tweede tegen de middag Inshallah.
Ik wens u en iedereen heel veel lees plezier .

Salaam Alaikoem, Said
Oud 19 December 2009, 22:54   #4
Tranquility

Moe'tasima's schermafbeelding

Rep kracht: 13
Moe'tasima is wereldberoemd op Risala.nlMoe'tasima is wereldberoemd op Risala.nlMoe'tasima is wereldberoemd op Risala.nlMoe'tasima is wereldberoemd op Risala.nlMoe'tasima is wereldberoemd op Risala.nlMoe'tasima is wereldberoemd op Risala.nl
Standaard

Assalaam oe'leikoem Said,

Allereerst wil ik u bedanken voor het delen van uw prachtige verhaal. Wat een levenservaringen allemaal. Ik vind het bijzonder mooi hoe u kennis heeft gemaakt met de Islaam. Wat op een onopvallende kennismaking leek, met uw Turkse, bleek een aanwijzing te zijn geweest voor onze geloof Islaam. Allah is Degene die leidt wij Hij wil. En alle lof en dank is aan Hem. Ik vond het erg mooi om uw verhaal te hebben gelezen. Bedankt nogmaals beste Said, voor het plaatsen en delen met ons.
Alhamdoelilah, dat het nu goed gaat met uw gezondheid. Ik heb daarnet vluchtig door uw gedichten heen gelezen, ik had niet genoeg tijd om alles te lezen. Maar daar gaat absoluut verandering in komen. De titels die ik voorbij heb zien gaan hebben mijn interesses opgewekt. Ik lees erg graag, dus de gedichten ga ik zeker, een voor een, rustig lezen . En ook hier, bedankt voor het plaatsen : ).

Ik ben erg blij dat u zich heeft geregistreerd op Risala. En ik wil u dan ook van harte welkom heten. Ik hoop dat we weer gauw van u terug mogen lezen.

Tot spreeks insha Allah.

Wassalaam,

Moe'tasima

كيف يكون لك كنز في الجنة , قولي: لا حول ولا قوة إلا بالله

[World OFF, Dream ON]
On Holiday ~ Morocco
View Moe'tasima's Photo Album Moe'tasima is offline   Met citaat reageren
Oud 20 December 2009, 08:48   #5
Senior Risala Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moe'tasima Bekijk bericht
Assalaam oe'leikoem Said,

Allereerst wil ik u bedanken voor het delen van uw prachtige verhaal. Wat een levenservaringen allemaal. Ik vind het bijzonder mooi hoe u kennis heeft gemaakt met de Islaam. Wat op een onopvallende kennismaking leek, met uw Turkse, bleek een aanwijzing te zijn geweest voor onze geloof Islaam. Allah is Degene die leidt wij Hij wil. En alle lof en dank is aan Hem. Ik vond het erg mooi om uw verhaal te hebben gelezen. Bedankt nogmaals beste Said, voor het plaatsen en delen met ons.
Alhamdoelilah, dat het nu goed gaat met uw gezondheid. Ik heb daarnet vluchtig door uw gedichten heen gelezen, ik had niet genoeg tijd om alles te lezen. Maar daar gaat absoluut verandering in komen. De titels die ik voorbij heb zien gaan hebben mijn interesses opgewekt. Ik lees erg graag, dus de gedichten ga ik zeker, een voor een, rustig lezen . En ook hier, bedankt voor het plaatsen : ).

Ik ben erg blij dat u zich heeft geregistreerd op Risala. En ik wil u dan ook van harte welkom heten. Ik hoop dat we weer gauw van u terug mogen lezen.

Tot spreeks insha Allah.

Wassalaam,

Moe'tasima
Salaam Alaikoem zuster Moe'tasima,

Bedankt voor uw mooie en warme woorden, dat Allah u ervoor belonen mag, Ameen,
Ja zuster mijn leven is echt totaal veranderd toen ik in de Islaam kwam, wat begon met een toevallige gelovige man, die zijn geloof ten volle liet zien, zonder dat hij eigenlijk Nederlands kon praten. Zo is er een Hadith die zegt , soms zijn 1000 woorden niet genoeg en als Allah het toelaat is 1 woord genoeg. Het laatste was voor mij van toepassing.

Ik dank u ook voor uw welkom die u mij geeft en u zult zeker van mij horen hoor, Inshallah. Vanmorgen heb ik het gedicht geplaatst " Alles zal anders zijn " Mocht u willen reageren op mijn gedichte doe dat gerust en dat geld natuurlijk voor iedereen.

Ik wens iedereen heel veel leesplezier en dat Allah ons allen de kennis mag geven , die ons doet leiden naar het Paradijs, Ameen.

Salaam Alaikoem, Said.
Oud 20 December 2009, 11:38   #6
Senior Risala Member

Rep kracht: 4
subhanallah is wel bekendsubhanallah is wel bekendsubhanallah is wel bekendsubhanallah is wel bekend
Standaard

Nogmaals broeder,

Ik vind het heeeeel erg goed dat u deze pad hebt gevolgd. Ik ben alleen wat vergeten te zeggen
WELKOM op risala.nl
Maar hoe gaat het nu met uw gezondheid? Bent u al een beetje opgeknapt?
Ik ga nu uw gedichten lezen, want gisteren had ik geen tijd.
Het beste broeder,

Subhanallah

Het
leven
is één groot examen, vergeet niet er is geen herkansing[/color]

[/color][/grade]
View subhanallah's Photo Album subhanallah is offline   Met citaat reageren
Oud 20 December 2009, 12:21   #7
Senior Risala Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subhanallah Bekijk bericht
Nogmaals broeder,

Ik vind het heeeeel erg goed dat u deze pad hebt gevolgd. Ik ben alleen wat vergeten te zeggen
WELKOM op risala.nl
Maar hoe gaat het nu met uw gezondheid? Bent u al een beetje opgeknapt?
Ik ga nu uw gedichten lezen, want gisteren had ik geen tijd.
Het beste broeder,

Subhanallah
Salaam Alaikoem zuster Subhanallah,

Dank u zuster voor uw welkom.
Ja gaat best heel goed met mij, Alhamdoelillah, alleen mijn talen zijn weg , het Engels en Arabisch, gelukkig kan ik weer sinds enkele jaren mijn gebed weer alleen verrichten. En het Nederlands schrijven is nog niet goed maar met de spellings controlle op word kom ik een heel eind. Ben Allah heel dankbaar voor mijn genezing en inshallah komt het weer helemaal goed en zo niet Alhamdoelillah , ik ben gezegend met wat ik heb.

Salaam Alaikoem, Said.
Oud 20 December 2009, 13:10   #8
❤Fi Amanaah Allah❤

OegtNajat's schermafbeelding

Rep kracht: 10
OegtNajat is wereldberoemd op Risala.nlOegtNajat is wereldberoemd op Risala.nlOegtNajat is wereldberoemd op Risala.nlOegtNajat is wereldberoemd op Risala.nlOegtNajat is wereldberoemd op Risala.nlOegtNajat is wereldberoemd op Risala.nl
Standaard

Salaam 3alaikom Warahmatoe Allahoe Wabaraktoe,

Alhamdoellilah dat U bent genezen broeder,Moge Allah Subhana Wata3ala bij u staan in alle tijden.

Uw verhaal broeder was voor mij heel emotioneel.Je hebt zoveel meegemaakt,maar toch altijd met de islam in uw hart MashaAllah geen woorden voor. En dat stukje over uw moeder Allahie rahma MashaAllah,nog voor de dood is ze bekeerdt! Moge Allah Subhana Wata3ala haar een plekje geven in Djanat Al-Firdaws,Amien.

Toen ik in eens zag dat jij said heette,herinnerde ik me eigen dat ik best veel gedichten heb gelezen over de islam waar steeds de naam Said onder stond. Als u dat bent dan heeft u zeker mijn complimenten MashaAllah ze zijn prachtig. Ik heb verder nog niet gekeken naar uw gedichten die u hier hebt geplaatst,ga dat hierna meteen doen inshaAllah en zal zeker een reactie achter laten.

Verder wil ik U nog een harstikke welkom heten op Risala.nl en inshaAllah zal U hier kennis op doen en delen.

WaSalaamoe 3alaikom,OegtNajat.
Oud 20 December 2009, 22:50   #9
Senior Risala Member

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door OegtNajat Bekijk bericht
Salaam 3alaikom Warahmatoe Allahoe Wabaraktoe,

Alhamdoellilah dat U bent genezen broeder,Moge Allah Subhana Wata3ala bij u staan in alle tijden.

Uw verhaal broeder was voor mij heel emotioneel.Je hebt zoveel meegemaakt,maar toch altijd met de islam in uw hart MashaAllah geen woorden voor. En dat stukje over uw moeder Allahie rahma MashaAllah,nog voor de dood is ze bekeerdt! Moge Allah Subhana Wata3ala haar een plekje geven in Djanat Al-Firdaws,Amien.

Toen ik in eens zag dat jij said heette,herinnerde ik me eigen dat ik best veel gedichten heb gelezen over de islam waar steeds de naam Said onder stond. Als u dat bent dan heeft u zeker mijn complimenten MashaAllah ze zijn prachtig. Ik heb verder nog niet gekeken naar uw gedichten die u hier hebt geplaatst,ga dat hierna meteen doen inshaAllah en zal zeker een reactie achter laten.

Verder wil ik U nog een harstikke welkom heten op Risala.nl en inshaAllah zal U hier kennis op doen en delen.

WaSalaamoe 3alaikom,OegtNajat.
Salaam Alaikoem zuster OegtNajat,

Dank u zuster , Ameen voor uw doeá voor mij en mijn moeder, Vooral voor mijn moeder daar ben ik heel blij mee, Ahamdoelillah.

Ik weet niet of dat mijn gedichten zijn , want ik zet nooit een naam onder mijn gedichten. Maar zou kunnen dat iemand mijn gedichten ergens heeft geplaatst en zo eerlijk was mijn naam eronder te zetten. Trouwens iedereen mag mijn gedichten ergens plaatsen, ze zijn van ons allemaal.

Ja zuster , je schrijft zoveel meegemaakt en toch altijd met de Islaam in mijn hart, Mijn geloof en de liefde voor Allah is alleen maar gegroeid, Ik hou zoveel van Allah , niemand kan dat kapot maken , wat ze mij ook aandoen. Want wat mij is overkomen is van de sjeitan, en die heeft bij mij geen macht. Allahhoe Akbar.

Zuster dat u en uw naasten altijd de bescherming van Allah mogen ontvangen, Ameen.

Salaam Alaikoem, Said.
Oud 20 December 2009, 23:12   #10
Tranquility

Moe'tasima's schermafbeelding

Rep kracht: 13
Moe'tasima is wereldberoemd op Risala.nlMoe'tasima is wereldberoemd op Risala.nlMoe'tasima is wereldberoemd op Risala.nlMoe'tasima is wereldberoemd op Risala.nlMoe'tasima is wereldberoemd op Risala.nlMoe'tasima is wereldberoemd op Risala.nl
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Said Mondria Bekijk bericht
Salaam Alaikoem zuster OegtNajat,

Dank u zuster , Ameen voor uw doeá voor mij en mijn moeder, Vooral voor mijn moeder daar ben ik heel blij mee, Ahamdoelillah.

Ik weet niet of dat mijn gedichten zijn , want ik zet nooit een naam onder mijn gedichten. Maar zou kunnen dat iemand mijn gedichten ergens heeft geplaatst en zo eerlijk was mijn naam eronder te zetten. Trouwens iedereen mag mijn gedichten ergens plaatsen, ze zijn van ons allemaal.

Ja zuster , je schrijft zoveel meegemaakt en toch altijd met de Islaam in mijn hart, Mijn geloof en de liefde voor Allah is alleen maar gegroeid, Ik hou zoveel van Allah , niemand kan dat kapot maken , wat ze mij ook aandoen. Want wat mij is overkomen is van de sjeitan, en die heeft bij mij geen macht. Allahhoe Akbar.

Zuster dat u en uw naasten altijd de bescherming van Allah mogen ontvangen, Ameen.

Salaam Alaikoem, Said.
Prachtig, ik heb hier geen woorden voor verder.
Moge Allah over u waken en beschermen.

كيف يكون لك كنز في الجنة , قولي: لا حول ولا قوة إلا بالله

[World OFF, Dream ON]
On Holiday ~ Morocco
View Moe'tasima's Photo Album Moe'tasima is offline   Met citaat reageren
Sponsored links
Advertisement

Advertisement
Advertisement

Reageren

Favorieten/bladwijzers

Labels
christen, levensverhaal, mijn, moslim.

Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

Discussietools

Regels voor berichten