Resultaten 1 tot 2 van de 2

Onderwerp: Eid al Adha

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Leeftijd
    29
    Reputatie Macht
    16

Eid al Adha

De dromen van de profeten, vrede zij met hen allen, worden gezien als openbaringen.De profeet Ibrahim, alaihi salaam, kreeg in een droom de openbaring van Allah dat hij zijn liefde en trouw aan hem moest bewijzen door datgene op te offeren wat hem het liefste op aarde was: zijn zoon Ismaël. Hij vertelde dit tegen zijn zoon, zoals we kunnen lezen in de Koran:

Toen die zover was dat hij met hem mee kon gaan zei hij: Mijn zoon, ik heb in de slaap gezien dat ik je zal offeren. Zie eens wat jij ervan vindt . Hij zei: Mijn vader, doe wat je bevolen is. Je zult merken dat ik, als God het wil, iemand ben die gelukkig volhard. {Koran 37:102}

Dit was een grote beproeving voor Ibrahim, alaihi salaam. Hij had de opdracht gekregen om zijn enige zoon te offeren. Een kind dat door Allah aan hem geschonken was en dat nu de leeftijd had bereikt waarin hij zijn oude vader kon helpen in zijn taken en missies. Tegelijkertijd was het een grote beproeving voor zijn zoon. Om deze opdracht te gehoorzamen en zijn leven te offeren was geen eenvoudig iets. Beiden volharden in hun geloof en gingen op weg naar Mina om de opdracht van Allah uit te voeren.

Toen ze in Mina aankwamen zette Ibrahim, alaihi salaam; een mes op de keel van zijn zoon en gebruikte al zijn kracht om de opdracht van God uit te voeren. Maar de Kracht van Allah kwam tussenbeide en haalde de functie van het mes weg en een boodschap kwam vanuit de hemel:

Toen zij zich beiden (aan God s wil) overgegeven hadden en hij hem op zijn voorhoofd had neergelegd, riepen Wij hem: Ibrahiem! Jij hebt de droom doen uitkomen. Zo belonen Wij hen die goed doen. Dit was duidelijk een beproeving. En Wij gaven voor hem een geweldig offer in de plaats. {Koran 37:103-107}

Met deze boodschap kwam er een ram mee vanuit de hemel, die de plaats van Ismaël moest innemen en geslacht zou worden. Allah accepteerde de oprechte daad van zijn boodschapper Ibrahim, alaihi salaam, maakte het een plicht voor alle pelgrims en moslims in het algemeen om een dier te offeren.

Het is aangegeven in een hadith van de profeet Mohammed, salla Aallahu alaihi wa salaam, waarin Annum, één van de metgezellen van de profeet aan de profeet Mohammed, salla Aallahu alaihi wa salaam, vraagt: O, boodschapper van Allah, waar komt dit gebruik vandaan? Hij antwoordde: Het is de soennah van jouw voorvader Ibrahim, alaihi salaam, en een herdenking aan zijn eer .

Moderator
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    31
    dit heeft fe imaam na de eid gebed vertelt :-P

Made By ~*~.MoUnIa.~*~

Smiley Love you !

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Gelijkaardige Onderwerpen

1. 3ied al-Adha
    Door »¤ƒãïtµ¤« in forum Feestdagen
    Reacties: 5
    Laatste Bericht: 26-11-09, 22:02
  2. Eid Al Adha 2009 (Offerfeest)
    Door Jamal in forum Feestdagen
    Reacties: 3
    Laatste Bericht: 18-11-09, 18:18
  3. Eid al Adha
    Door »¤ƒãïtµ¤« in forum Islam video's
    Reacties: 3