Asselaim ailekom,

Ik heb een vraag betreffende mijn man.
Ik ben op zoek naar hulp of raad om mijn man te kunnen helpen.

Hij is geen praktiserende moslim verre van dat, hij drinkt veel, gebruikt drugs en is gokverslaafde.
Ik heb al heel veel op hem in gepraat en er waren tijden dat ie het niet meer deed maar elke keer valt ie terug op zijn oude gewoontes.
Hij zegt te willen stoppen maar ook weer niet, ik probeer hem te leiden naar het gebed maar tevergeefs en hij wilt ook niet geholpen worden en komt met smoezen dat dat komt in de toekomst en dat ie het graag wilt maar dat ie het met alle eerlijkheid wil doen en dat nu dat moment nog niet is.
Daarnaast geeft hij toe aan alle 'slechte gewoontes' slaapt de hele dag als ie niet aan het werk is, is vaak ziek(overgeven en misselijk) door drank. Een hulp in huis of met mijn zoon is af en toe als hij in een goede bui is.
Voor zijn gokverslaving had ik een afspraak gemaakt bij een hulpcentrum, hij is na veel praten en weigeringen toch meegegaan. Daar heb ik gehoord dat ik een verbod kon aanvragen om te gokken, dat heb ik gedaan afgelopen april en tot op gisteren was dat heel goed gegaan, hij is erachter gekomen dat ie in een bar/kroeg wel kon gokken.
Hij vergokt alles wat op de bankrekening staat en laat ons dan met niks achter.
Hij houd vol dat ie niet heeft gegokt, en als ie het wel toegeeft, dan zegt ie 'de shaytaan is bezig geweest sorry' hij houd vol dat ie geen probleem heeft en alles onder controle heeft.

We zijn 6 jaar getrouwd en het is al sinds het begin aan de gang, het is al veel verbeterd de situatie maar nog lang niet van het hoort te zijn.
Ik heb met scheiden gedreigd, en juist hem meer aandacht gegeven, momenten dat ik heel boos ben geworden en vaak met alle geduld rustig met hem zitten praten, hij zegt dan dat het aan mij ligt en aan hoe ik hem behandel.

Ik heb familie met hem laten praten dat zijn gedrag niet meer zo kan, hij is nu een man met een gezin.

Ik weet me geen raad meer, we hebben een zoon van 5 jaar en willen graag nog kinderen en onze toekomst opbouwen.
Maar hij verandert snel in zijn gedrag, we proberen om zwanger te worden en dit was het afgelopen jaar niet makkelijk gegaan, nu zijn we met de gynaecoloog een plan gestart en inshallah lukt het.
Ik twijfel soms, de ene keer denk ik ja we zijn er klaar voor en de andere keer barst hij weer uit en zijn we weer van voor af aan, hij blijft dan doorgaan over het huishouden en hem niet verwen zoals een vrouw hoort te doen(eten klaar zetten als ie wakker word etc) Er zijn veel momenten geweest dat ik dat wel doe en ook dan is het nog niet goed.

Ik wil niet scheiden, want daarmee word het niet opgelost, hij blijft in dezelfde situatie zitten en we houden nog veel van elkaar en willen wel met elkaar verder.