Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: De Profeet (gzhm) Als een Grappige Echtgenoot.

Senior Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    15

De Profeet (gzhm) Als een Grappige Echtgenoot.

De Profeet (gzhm) Als een Grappige Echtgenoot.

--------------------------------------------------------------------------------

De Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) als een grappige echtgenoot.
    Uit: "De eerste moslimvrouwen".

Velen zullen zich de Profeet Moh'ammad (salla Allahu 'alayhi wa salaam) voorstellen als een man die te allen tijden serieus en strikt was en om deze reden medelijden voelen voor zijn vrouwen. Niets is echter minder waar, de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) was van alle mannen de meest zachtaardige tegenover zijn vrouwen. Hij was humoristisch, wanneer het tijd was voor vermaak en glimlachte en schertste veel.

'Aisha (radya Allahu 'anha), de moeder van de gelovigen, zei: "Bij Allah, ik zag de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) bij mijn deur staan, terwijl hij mij afschermde met zijn gewaad, zodat ik kon toekijken hoe de Abbesiniërs in de moskee met hun speren speelden. Ik plaatste mijn hoofd tussen zijn oor en zijn schouder en leunde mijn gezicht tegen zijn wang. Toen zei hij: "O 'Aisha, heb je er niet genoeg van?" Ik antwoorde, "nee", om te horen hoe lief ik hem was.

Hij stelde herhaaldelijk zijn vraag totdat ik er genoeg van had." Een andere versie is als volgt: "Hij was speciaal voor mij gaan staan, totdat ik wegliep. Daarom moeten jullie een meisje dat houdt van vermaak (mits het vermaak is toegestaan*) behandelen naar haar leeftijd."

De Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) maakte speciaal tijd voor ontspanning met zijn vrouwen, zodat zij plezier zouden hebben in het leven en niet het gevoel kregen dat het huwelijkse leven saai en vervelend is. 'Aisha (radya Allahu 'anha) zei: "Ik was eens op reis met de boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) toen ik nog jong en slank was. Hij vroeg zijn compagnons om alvast ons vooruit te gaan en zei daarna: "Laten we een wedstrijdje rennen". Ik rende tot ik van hem gewonnen had. Later, toen ik dik geworden was en mij dit voorval niet meer herinnerde, was ik weer met de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) op reis.

Hij vroeg zijn compagnons weer voor ons uit te gaan en zei: "Laten we een wedstrijdje rennen". Ik was onze eerdere wedstrijdje vergeten en was dik, dus ik zei: "O boodschapper van Allah, hoe zou ik met u een wedstrijdje kunnen rennen?" Maar hij zette door en zei: "Laten we een wedstrijdje rennen". Toen hij won, zei hij lachend: "Nu zijn de rollen omgekeerd". (Ahmad.) De Boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zei tegen 'Aisha (radya Allahu 'anha): "Ik weet wanneer jij tevreden bent met mij en wanneer jij boos bent." Zij vroeg: "Waaraan kan je dat merken?" Hij zei: "Als je tevreden bent, zeg je: "Nee, bij de Heer van Mohammad", en als je boos bent, zeg je: "Nee, bij de Heer van Ibrahim"." Zij zei: "Bij Allah, o Boodschapper, ik verlaat slechts je naam." (Bukhari.)

Een van de geleerden zei: "Het zachtaardig behandelen van een echtgenote betekent niet haar geen kwaad aandoen, maar eerder haar kwaad geduldig verduren en verdraagzaam zijn, wanneer zij boos wordt, volgens het voorbeeld dat de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) ons gaf." Met het voorbeeld van 'Umar (radya Allahu 'anhu) kunnen wij het goede voorbeeld van de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) als echtgenoot begrijpen. 'Umar zei: "Bij Allah, voor de islam hechtten wij aan de ideeën van de vrouwen geen enkel belang, tot Hij van de Qur'an openbaarde wat Hij heeft geopenbaard. En Hij heeft de rechten verdeeld. Op een keer besloot ik iets te doen en mijn vrouw zei: "Als je zus en zo zou doen..." En ik zei: "Wat heb je met mijn zaken te maken?" Zij zei: "Vreemd, 'Umar ibnul Chattab, jij wilt precies doen wat je wilt en je wilt niet luisteren naar anderen. Zelfs je dochter Hafsa heeft bij de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) iets te zeggen, tot hij soms de hele dag boos op haar blijft." Ik ging naar Hafsa om te horen of het juist was wat ik gehoord had. Ik vroeg haar: "Mijn dochter, is het waar dat je iets te zeggen hebt bij de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) tot hij soms de hele dag boos op jou blijft?" Zij antwoordde: "Ja, bij Allah, wij discussiëren ook met de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam)." 'Umar ging hierop naar Umm Salamah, want zij was een familielid van 'Umar en hij sprak met haar over dit onderwerp. Zij zei: "Vreemd voor jou, ibnul Chattab, jij bemoeit je met je alles en je wilt je ook bemoeien met de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) en zijn vrouwen." 'Umar zei: "Zij verbaasde mij hiermee en veranderde wat ik in mijn hoofd had." (Tabari.)

'Umar en de compagnons zagen Moh'ammad (salla Allahu 'alayhi wa salaam) als uitverkoren Profeet, maar zijn vrouwen zagen hem als echtgenoot-boodschapper. En hij (salla Allahu 'alayhi wa salaam) was tevreden met die situatie, accepteerde die en leed er niet onder. Hieruit blijkt hoe de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) met zijn vrouwen omging en hij is het voorbeeld dat wij behoren te volgen. Evenals hij deed, moeten wij regelmatig met onze vrouwen ontspannende activiteiten ondernemen om even de lasten, die zij dragen, van hun schouders te nemen en de liefdesband te versterken.

* Hier wordt vermaak bedoeld, dat is toegestaan: halal. Volgens een h'adith van de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) is vermaak in vier gevallen toegestaan: (1) tussen twee doelen lopen (met pijl en boog leren schieten) (2) het trainen van een paard (2) vermaak met een echtgenoot/echtgenote (4) leren zwemmen. (Tabarani.)

En Allah (Subhana wa Ta'ala) weet het best.
    De Profeet صلى zei: \"De wereld is slechts een voorziening en de beste voorziening van de wereld is een goede vrouw\".(Moesliem)
    http://gekkerdiwissntmezirt.spaces.live.com

Oprichter
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    10
    hier kunnen we veel van leren Djazak allaho gajran voor het plaatsen.
    Allah swt heeft de vrouw speciaal gemaakt; HIJ gaf haar schouders, sterk genoeg om het leed van de wereld te dragen; zachte armen, om comfort te bieden; kracht, om bevallingen te doorstaan; doorzettingsvermogen, om voor vrienden en familie te kunnen zorgen; gevoel, zodat zij haar kinderen lief zal hebben. HIJ schiep haar uit een rib van de man, om zijn hart te beschermen. HIJ gaf haar ook een traan; die is van haar; zij kan het gebruiken wanneer zij dat nodig heeft.

Risala Member
    Ingeschreven
    Jun 2006
    Reputatie Macht
    0
    Superrr!

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Een Brief Aan Je Echtgenoot
    Door Oem_Nisa in forum De man in de Islam
    Reacties: 17
    Laatste Bericht: 11-02-15, 15:33
  2. Reacties: 26
    Laatste Bericht: 21-09-11, 10:04
  3. De Ideale Moslim-Echtgenoot
    Door »¤ƒãïtµ¤« in forum Het huwelijk in de Islam
    Reacties: 6
    Laatste Bericht: 21-09-06, 17:28
  4. De Ideale Moslim-Echtgenoot.