Resultaten 1 tot 2 van de 2

Onderwerp: Wat geldt voor een vrouw geldt ook voor een man

Senior Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    14

Wat geldt voor een vrouw geldt ook voor een man

Vrouwen zijn eerder slachtoffer van een slecht huwelijk dan andersom. Hoewel een man wel eens ook slachtoffer kan worden, toch laat de praktijk vaak zien dat vrouwen eerder het dupe van een relatie zijn dan mannen. Hun positie als vrouwen maakt hen iets zwakker omdat ze bijvoorbeeld met kinderen achterblijven, emotioneler kunnen zijn en lichamelijk ook minder sterk zijn dan mannen. Veel mannen helaas willen ook geen verantwoordelijkheid nemen of zijn zelfs er niet aan toe om een serieuze relatie aan te gaan (zonder dat ze het zelf weten). Diegenen die dan wel weer serieus willen trouwen opeens na een tijdje binnen het huwelijk, veranderen ze qua gedrag en zijn ze niet meer wie ze in het begin waren. Wat mannen betreft die slachtoffer worden van vrouwen, viel me vaak op dat het gevallen zijn waarin de vrouwen in veel gevallen aan BPS lijden (Borderline Persoonlijkheidsstoornis). Een vrouw met deze psychische stoornis gedraagt zich als een kind of ze is manipulatief, onzeker, dreigend, veel huilbuien of overdreven aandacht opeisen enz… Maar vandaag ga ik het daar niet over hebben.

Als een man na jaren zoeken niet in staat is om een vrouw te vinden, dan doet hij kennelijk iets verkeerd... mits zijn omstandigheden niet afwijken van de rest van de gangbare mannen. Want naar mijn weten zijn er vrouwen genoeg en je dient slechts het juiste gereedschap te hebben om één tegen te komen. Als je dus geen vrouw meer tegen kunt komen, dan moet je achterhalen hoe dat komt. Ben je wel actief op zoek? Hoe ben je in het dagelijkse leven? Hoe is het gesteld met je uitstraling en jezelf? Ben je een positief of een negatieve denker?

Alvorens je op zoek gaat naar een vrouw, zorg er eerst voor dat je goed voorbereid bent. Wees eerst een ‘echte’ man. De vraag die je aan jezelf kunt stellen is: hoe kan ik een 'echte' man zijn?'

Laat ik het eerst even hebben over waar vrouwen _in het algemeen_ op vallen: Ze vallen op een man die zelfverzekerd is, die sterk in zijn schoenen staat, die een goede uitstraling heeft, positief denkt en verzorgd er uit ziet. Een man die een visie heeft over zijn toekomst en ambitieus is. Hij heeft werk (zo niet, dan is hij actief op zoek naar werk). Hij neemt verantwoordelijkheid op en hij denkt na. Hij is ondernemend, dynamiek en energiek. Aan de ene kant dankzij zijn zelfverzekerde uitstraling is hij dominant, beschermend naar haar toe en zorgzaam en aan de andere kant is hij gevoelig, empathisch, betrokken en meelevend. Vrouwen vallen ook op mannen met zelfspot. Dat betekent dat een man bescheiden is, zijn fouten erkent en toegeeft. Die in staat is naar zichzelf te kijken, bereid is om te praten, zijn gevoelens te uiten, zijn emoties toont.. een luisterend oor heeft... die niet op de negatieve dingen van zijn vrouw let, maar vooral kijkt naar haar goede kanten, haar waardeert, prijst en dat ook echt laat zien door haar te stimuleren en haar te bedanken dat ze zijn vrouw is. Hij let op wat zij leuk vindt, wat ze wenst en wat haar dromen zijn, totdat hij een keer haar daarmee verrast enz…

Ideaal hé als je zo'n man bent? *knipoog*

Maar helaas zulke mannen zijn in de praktijk ver te zoeken. Ik wil hiermee niet pessimistisch overkomen, want zo ben ik niet, maar ik wil wel realistisch blijven en ik kijk vaak om me heen en zie en hoor te veel ellende. Ondanks alles is het niet helemaal slecht gesteld met de mannen. Er zijn al-hamdulillah veel goede mannen die het ver hebben geschopt. Een leuk gezin hebben gesticht en gelukkig zijn met hun vrouwen en kinderen. Moge Allah onze ummah (moslimgemeenschap) innerlijke rust en vrede geven.

Anyway; De boven beschreven ideale plaatje is gelukkig wel te bereiken mits je een aantal aspecten in je leven als man veranderd en daar ga ik het met Allahs toestemming er over hebben.

Islamitische adviezen hoef ik niet te schrijven, want als ik in al die berichten van de groep kijk, dan kan ik concluderen dat er daar genoeg over is geschreven. Insha-Allah, ga ik me meer concentreren op de persoonlijkheidsaccept van een man en daar hecht ik persoonlijk meer waarde aan. Want dat zorgt er voor dat iemand op een verstandige manier de islam in de praktijk brengt. Zoals ik in mijn vorige mailtje zei: ware iemaan krijgen we pas wanneer we _eerst_ onze harten verzachten. (zie: Tips om een goede man te vinden).

Net zoals de tips die ik eerder voor vrouwen schreef, gelden die in principe ook voor de mannen. Begin altijd met jezelf. De bron van elk soort kracht en succes begint bij jezelf. We moeten niet het geluk verwachten van anderen. Denk niet: ‘als ik een goede vrouw zal tegenkomen of vind, dan zal ik gelukkig worden!’. Dit laatste kan ik je garanderen is een denkfout, want daarmee geef je onbewust aan dat je in feite je nog niet gelukkig voelt en dus nog op zoek bent naar geluk… Ware geluk begint altijd bij onszelf; in de harmonie, rust en de vrede die er heerst in ons innerlijke… Het zit in de harmonie die je vindt tussen je gevoel en je verstand. Allah swt zegt in soerat al-Tien (de Vijg): Wij hebben de mens in de beste vorm geschapen.’ wat betekent dat je als man (of vrouw) je niets ontbreekt. Wil iemand een vrouw vinden die bij hem past dan dient hij dus _eerst_ wat te doen aan zichzelf; "Allah veranderd een volk niet totdat zij zichzelf veranderd". Zelfontwikkeling is onontbeerlijk. Ga op zoek naar je ware zelf, wie je bent en wat je wilt doen met je leven. Om dat te kunnen doen, dien je te leren omgaan met je eigen gevoelens, er naar luisteren, wat je voelt en wat-alles-wat-je--in-het-dagelijks-leven-meemaakt, met je doet. Dit allemaal valt onder: ‘jihad an-nafs’ (innerlijke jihad). Zelfontwikkeling doe je dus met zelfobservatie; met andere woorden: naar je zelf kijken. Wanneer je leert je gevoel te uiten dan zul je in staat zijn dat gevoel te plaatsen. Eerst leer je het gevoel voor jezelf te uiten, daarna dien je een betrouwbare iemand te vinden in je leven (een goede vriend b.v. of een imam of een psycholoog, enz…) met wie je je gevoelens kunt delen en aan hem kunt uiten, zodat je er over kan praten en zo op die manier die gevoelens kunt (lees: ) verwerken! Als je als man je gevoelens niet verwerkt dan zullen die gevoelens in je onbewuste zich opkroppen. Het gevolg is; regelmatig woede buien, irritatie, lusteloosheid, frustratie, ontkenning… Kortom: oneerlijkheid naar jezelf toe en naar andere mensen. De resultaten in het dagelijks leven zijn; ruzie, onbegrip, misverstanden of slijmen, glimlachen en aardig doen naar iedereen enz… terwijl je van binnen iets héél anders voelt en bent dan je ware zelf. Ware geluk dus is wanneer iemand werkelijk tevreden is met zichzelf.. geen gevoelens onderdrukt en zich niet anders voordoet dan hij is. Wanneer je in staat bent eerlijk te zijn tegenover jezelf, dus je gevoelens toe te laten om die te begrijpen en vervolgens te uiten… dan zul je automatisch je ware ‘ikke’ zijn en tegen andere mensen ook. Je zult niet meer gaan slijmen, of de hele tijd ‘ja’ knikken en geen moeite hebben met ‘nee’ zeggen, of dat je jezelf wegcijfert omwille van andere mensen (totdat je teleurgesteld raakt)… Je zult ook niet gauw boos worden of gefrustreerd raken, integendeel; je zult eerder adequaat en verantwoord reageren. Je zit lekker in je fel en je reageert niet heftig. Als je vrouw naar je komt dan luister je met interesse, ben je betrokken en voel je met haar mee in plaats van ongeïnteresseerd of ongevoelig overkomen.

Het komt er op neer dus dat je in jezelf gaat investeren. Naast dit allemaal; probeer de natuur in te gaan, lees naast islamitische boeken ook andere boeken die goed voor je eigen ontwikkeling zijn, bewonder de natuur met al haar facetten, houd van de dieren en ga wel eens naar de dierenpark of zoiets… neem een hobby… interesseer je in het leven, zonder iets er van terug te verwachten of terug te krijgen.
    De Profeet صلى zei: \"De wereld is slechts een voorziening en de beste voorziening van de wereld is een goede vrouw\".(Moesliem)
    http://gekkerdiwissntmezirt.spaces.live.com

Senior Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    14

Re: Wat geldt voor een vrouw geldt ook voor een man

Mannen net als vrouwen dienen te leren hun gevoelens uit te drukken. Om dat te kunnen doen moet je eerst overtuigd raken van het feit dat er niets mis mee is om je gevoelens te delen binnen een relatie. Vrouwen hebben vaak last van mannen die hun gevoelens niet uitdrukken of met hen delen, die niet mee willen praten en alleen maar doen wat ze willen. Een echte man is niet een man die zich als een macho gedraagt of stoer doet… of die nauwelijks een traantje laat zien. Veel mannen voelen ze zich als een vrouw indien ze zouden praten zoals vrouwen die weer wel graag praten. Helaas neigen veel mannen om alles wat ze voelen voor zichzelf te houden. Ze willen zelf hun problemen oplossen zonder dat derden daar zich mee bemoeien. Mannen over het algemeen ervaren dat als een ‘zwakte’ indien ze zouden praten over hun gevoelens en wat hen dwars zit. Ze denken dat indien ze met hun vrouwen dat doen dat ze dan ‘zwak’ overkomen en geen man meer zijn. Helaas in onze culturen worden veel mannen zo opgevoed met ideeën zoals: je moet een man zijn! Wees sterk! Een echte man huilt niet! Gedraag je niet als een mietje!’. Sommige vaders (van de oude generaties) gaan ook nog een schepje bovenop door schuldgevoelens in het kind te wekken, zo van: ‘toen ik jouw leeftijd had, beklom ik bergen en deed ik dit en dat… jullie de generatie van tegenwoordig doen niks en jullie verspillen alleen maar!!!’ enz… Door dit soort opvoedingsmentaliteit gaan veel mannen opgroeien met een zelfbeeld die niet bepaald positief is, maar eerder het gevoel krijgen dat ze niet goed genoeg zijn, schuldig zijn en niet tegen het leven opgewassen zijn. Het resultaat is; weinig zelfvertrouwen en weinig zelfacceptatie, verdriet, een chaotisch leven, ongevoelig en hard worden enz… en helaas veel mannen nemen zulke gedachten van hun ouders onbewust ook nog over, waardoor ze ongewild en onbewust dit later aan hun eigen kinderen doorgeven.

Als je als man van jongs af aan je gevoelens hebt leren te verdringen (onbewust onderdrukken) dan zul je later als volwassene er moeite mee hebben om je gevoelens uit te drukken. Het is dus van wezen belang om te leren omgaan met je gevoelens, want je gevoelens bepalen je gedrag ook.

Terwijl je bezig bent met al deze bovengenoemde dingen die voor je eigen zelfontwikkeling goed zijn, dan kan je ook een profiel schrijven over jezelf waarin je heel eerlijk verteld wie je bent en hoe je in elkaar zit. Wees vooral jezelf en ga niet een profiel mooier of positiever schetsen dan wie je in werkelijkheid bent. Ik lees hier wel eens sommigen die dan een ‘advertentie’ zetten op zoek zijn naar een bruid. Ze beperken hun verhaal bij een klein zinnetje zoals: 'ik ben een man van zoveel jaar oud. Ben een goede moslim en ben op zoek naar een goede moslimvrouw om met haar te trouwen `ala sunnati-llahi warasoelih….' Je hoeft als man niet zo slim te zijn om te begrijpen dat zo’n korte schets een vrouw niet motiveert om op je te reageren. Als je serieus op zoek bent naar een vrouw dan dien je dat ook een beetje serieus te nemen. Neem vrouwen aan wie je adverteert net zo serieus als iemand die naar je toekomt en je verzoekt om een gunst. Dan ga je toch serieus naar hem luisteren en wilt meer van hem weten waar het om gaat? Zo moet je dus een vrouw ook serieus nemen. Je wilt trouwen en dat is niet niks. Vrouwen willen zekerheid en willen zich veilig voelen en als je al in het begin weinig energie steekt in een profiel dan komt het bij de vrouw over dat zo’n man misschien niet serieus en dus wellicht onbetrouwbaar is.

Nog één laatste tip die ik wil geven en dat is: leer goed Nederlands schrijven. Sommigen lezen niet eens na wat ze getypte hebben. Je hoeft niet bepaald als een poëet of schrijver te schrijven, maar steek op zijn minst wat moeite in wat je schrijft en lees het na.

Aan Allah vraag ik leiding, aan Hem geef ik mezelf over, aan Hem geef ik mijn zwaktes toe en vraag ik om Zijn barmhartigheid. Smekend bij Hem, hoop ik dat Hij mijn fouten vergeeft, mij de kracht en de steun geeft om Zijn Ãa€°ÃƒÂ©nheid te verdedigen, Zijn woord te zegevieren, Zijn naam te zuiveren. Zijn Genade reikt hij Zijn schepselen toe, ongeacht welke schepsel dat is... Aan u mijn Heer vraag ik een beetje van die genade voor mezelf, voor mijn ouders, mijn broers en zussen en voor elke moslim die Uw Naam heeft uitgesproken. U bent de Alheersende en de Alwijze, amien… Wassalaam.
    De Profeet صلى zei: \"De wereld is slechts een voorziening en de beste voorziening van de wereld is een goede vrouw\".(Moesliem)
    http://gekkerdiwissntmezirt.spaces.live.com

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Uitstellen van het huwelijk voor een vrouw
    Door hassan in forum Vraag & antwoord
    Reacties: 0
    Laatste Bericht: 17-07-08, 16:55
  2. Wees goed voor je vrouw!
    Door Oem_Nisa in forum Gedichten
    Reacties: 0
    Laatste Bericht: 25-10-07, 21:38
  3. wees goed voor je vrouw
    Door iwiss_n_tmezirt in forum Algemene informatie over islam
    Reacties: 7
    Laatste Bericht: 07-12-06, 18:42
  4. Waarom is het voor een vrouw verboden ...
    Door »¤ƒãïtµ¤« in forum De vrouw in de Islam
    Reacties: 12
    Laatste Bericht: 30-01-06, 20:58

Bladwijzers

Forum Rechten