Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Advies betreffende het huwelijk.

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Leeftijd
    28
    Reputatie Macht
    15

Advies betreffende het huwelijk.

Advies betreffende het huwelijk.

Het advies van Qadi Shurayh.
    Vertaald door 'Abdul-Aziz Ezhar.

Qadi Shurayh was de opperrechter in Kufa ten tijde en na het khalifaatschap van 'Ali (radya Allahu 'anhu). Naast zijn taak als rechter, gaf hij ook advies over verschillende zaken aan diegenen die hierom vroegen. Er kwam eens een jongeman naar hem toe die advies vroeg over het huwelijk. Qadi Shurayh begon zijn antwoord door de jongeman te vertellen over de uitspraak van de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam): "Het huis van een moslimgezin is als het paradijs." Toen waarschuwde hij hem ervoor dat wanneer een huis als een paradijs moet zijn, de familieleden islamitisch onderwijs moeten hebben gehad. Hierna verhaalde hij aan de jongeman over iets wat hem overkwam:

Ik liep langs de tenten van Banu Makhzum ten tijde van mijn jeugd toen ik een jong meisje zag en ik vroeg om haar hand. Haar familie stemde toe en we trouwden. Echter begon ik twijfels te krijgen omdat ze de dochter was van een nomadengezin en ik was bang dat ze, omdat ze was opgevoed als een nomadenmeisje, misschien geen onderwijs genoten had en slechtgemanierd zou kunnen zijn. Hoe dan ook, in de eerste dagen van ons huwelijk zei ze tegen me: "Meester! Jij bent een zeer bekende geleerde en jurist, terwijl ik slechts de dochter van het hoofd van een nomadenstam ben. Jij had verwacht om een meisje te trouwen die jouw edelheid en intelligentie waardig is, terwijl ik had verwacht om een nomade te trouwen. Hoe dan ook, het lot heeft ervoor gezorgd dat we getrouwd zijn; het zorgde ervoor dat een simpel en ongemanierd nomadenmeisje zoals ik, trouwde met een man die bekend is om zijn kennis en edele eigenschappen. Het is mijn taak om jou gelukkig te maken als vrouw, dus leer me waar jij blij van wordt en waar jij niet blij van wordt en hoe ik me moet gedragen naar jouw familie en vrienden."

Ik was teleurgesteld en schaamde me over wat ik over haar had gedacht. Ik antwoordde haar dat wanneer ze me dit zou beloven, het me erg blij zou maken. Mijn vrouw gedroeg zich daadwerkelijk zoals ze me beloofd had. We hadden dan ook een erg gelukkig leven toen ik eens een gesluierde vrouw in ons huis vond bij mijn terugkomst. Het was mijn schoonmoeder. Ik behandelde haar met veel respect. Ze vroeg me of ik gelukkig was met haar dochter. Ik antwoordde: "Moge Allah tevreden zijn met haar en jou. Ik heb haar nooit gezien dat zij haar taken verwaarloosde zowel als echtgenote als dienares van Allah." Mijn schoonmoeder gaf me het volgende onvergetelijke antwoord: "Mijn zoon! Ik was er zeker van dat je gelukkig zou zijn met mijn dochter, want ik heb haar grootgebracht in het paradijs. We leefden in een tent maar onze tent was als het paradijs. Vrees voor Allah, liefde voor Zijn Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) en het streven om de geopenbaarde godsdienst te laten overwinnen. Onze tent leek op een Qoer'aanschool. We hadden onze dochter opgevoed volgens de Islam, omdat we daadwerkelijk geloofden dat een islamitische opvoeding genoeg was om iemand gelukkig te maken en om diens echtgenoot gelukkig te maken."

Nadat hij deze herinnering had verhaald aan de jongeman concludeerde Qadi Shurayh: "Beste zoon! Dit is mijn verhaal. Dat nomadenmeisje groeide niet op in de stad, maar ze ontving wel islamitisch onderwijs. En iemand kan alleen gelukkig worden door islamitisch onderwijs. Ik zie mezelf als een van de meest gelukkige mensen met betrekking tot het nomadenmeisje die zo'n islamitische opvoeding had gekregen. Als je trouwt, kies dan een meisje die oprecht islamitisch onderwijs heeft genoten."

:arrow: Klik hier.

Over Qadi Shurayh:

Shurayh ibn al-Hârith ibn Qays ibn al-Jahm al-Kindî accepteerde islam in Jemen tijdens de levensjaren van de Profeet Mohammed (salla Allahu 'alayhi wa salaam) maar had de profeet nog nooit ontmoet. Tijdens het kalifaat van Abû Bakr al-Siddîq (radiyallahu 'anhu), was hij in Kufa in Irak. 'Umar (radya Allahu 'anhu) koos hem uit voor de Qadi (rechter) van Kufa. De geleerde hebben gezegd dat hij zestig jaar in dienst was als rechter. Eén van zijn vrienden vroeg hem hoe hij het heeft volgehouden om zolang rechter te zijn. Hij antwoordde: "Het komt door mijn vrouw, zij steunde mij en stond altijd achter mij," en Shurayh vertelde verder, "ik wil niet uitsloven of het mooier maken dan het is, maar ik zag mijn vrouw voor het eerst op het huwelijksnacht na de walima en ze zag er beeldschoon uit. (We waren met z'n tweeën en de familie was al vertrokken.) Het eerste wat in mij opkwam na deze mooie verschijning te zien was om Allah te bedanken door twee raka'ah (gebed) te verrichten. Na de tasleem (einde van het gebed) zag ik dat zij ook het gebed verrichte en toen ze klaar was, draaide ze zich naar me toe en zei, "Zoveel vrouwen die met je konden trouwen en zoveel mannen met wie ik zou kunnen trouwen maar we zijn mektaab (dit is ons lot), ik ben een vreemdeling voor jou en wil je graag beter leren kennen. Vertel mij wat je leuk vind zodat ik me best kan doen en vertel me wat je niet leuk vind dan zal ik me best doen om het te vermijden."

Het is overgeleverd dat de Qadi (hoofdrechter) en Faqih (expert in het islamitische rechtssysteem) Shurayh ibn al Alharith trouwde met een vrouw van de stam (Banu) Hanzalah. Op de huwelijksnacht, gingen ze beide twee rak'ahs bidden en smeekte Allah om hun te zegenen. Toen draaide de bruid naar Shurayh toe en zei, "Ik ben een vreemdeling (voor jou), en ik weet niet veel van jou, vertel me wat je leuk vind, datgene zal ik doen, en vertel me wat je niet leuk vind zodat ik dat kan vermijden." Shurayh zei, "Ze bleef bij mij voor twintig jaar, en ik had nooit onenigheid met haar, behalve één keer, en ik was degene die toen fout zat."

Shuraih ibn al-Hârith werd ook wel "Aqd-ul-Arab" genoemd.
    (de rechtvaardigste/omzichtigste van alle rechters van Arabië)

Ali ibn abi Talib (radya Allahu 'anhu), de vierde khalifa, was zijn harnas kwijt. Op een dag zag hij een christen uit Kufa die dezelfde harnas aan het verkopen was. Deze zaak werd gebracht naar de toenmalige hoofdrechter Shurayh ibn al-Alharith. Ali (radya Allahu 'anhu) ging als burger naar de rechtbank waar hij werd gevraagd door Shurayh om twee getuigen naar voren te brengen. Ali (radya Allahu 'anhu) bracht zijn zoon Hassan en zijn dienaar Qambar naar voren. Shurayh keurde het bewijs af van Ali's zoon op grond van "dat het bewijs van een zoon die zijn vader wil helpen niet acceptabel is". Dus verloor de regerende khalifa zijn zaak. Echter, de christen was zo verbaasd van dit alles en vond dat hij gelijkwaardig werd behandeld in de islamitische rechtbank. Hij vond het zo imponerend dat de khalifa als burger werd gezien, dat hij toegaf dat Ali (radya Allahu 'anhu) gelijk had. De harnas was daadwerkelijk van Ali (radya Allahu 'anhu). (Azmath-e-Sahaba, pp. 32-33.)

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    15
    mashaAllah echt mooi!
    Barak Allahoe Fieki Samira, en mogen wij allen er leering uit trekken inshaAllah

Junior Risala Member
    Ingeschreven
    Jan 2007
    Reputatie Macht
    0
    mooi joh

heb weer wat bijgeleerd :-)
    Zoek Allah swt snel,
    Zoek Allah swt vroeg,
    Want wie Allah swt heeft,
    Die heeft meer dan genoeg!!!

Oprichter
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    10
    Masha allah....het zijn zeker hele goede adviezen. Djazak allaho gayran.
    Allah swt heeft de vrouw speciaal gemaakt; HIJ gaf haar schouders, sterk genoeg om het leed van de wereld te dragen; zachte armen, om comfort te bieden; kracht, om bevallingen te doorstaan; doorzettingsvermogen, om voor vrienden en familie te kunnen zorgen; gevoel, zodat zij haar kinderen lief zal hebben. HIJ schiep haar uit een rib van de man, om zijn hart te beschermen. HIJ gaf haar ook een traan; die is van haar; zij kan het gebruiken wanneer zij dat nodig heeft.

Senior Risala Member
    Ingeschreven
    May 2009
    Reputatie Macht
    11
    MaCha ALLAH
    BiiSsmiiLahii Rahmanii Rahiiem

Every Moslim has 5 apoitments whit there God make it usefull and give it more time...

Wij staan met ons verdriet nooit alleen,
    De schepper staat altijd om ons heen,
    We hoeven Allah maar aan te roepen,
    En we kunnen ons altijd op Hem beroepen

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Advies van de moeftie van Saoedie-Arabië betreffende Gaza
    Door hassan in forum Algemene informatie over islam
    Reacties: 0
    Laatste Bericht: 14-01-09, 13:00
  2. Advies van een jongeman.
    Door Nordin in forum Verhalen
    Reacties: 2
    Laatste Bericht: 04-02-07, 22:13
  3. Advies na de Ramadan
    Door »¤ƒãïtµ¤« in forum Ramadan
    Reacties: 1