Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: De trouw aan Chadija (radya Allahu 'anha).

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Leeftijd
    30
    Reputatie Macht
    16

De trouw aan Chadija (radya Allahu 'anha).

De trouw aan Chadija (radya Allahu 'anha).
    Uit "Akhlaaq" door Amr Khaled.

We zullen samen zien hoe trouw de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) was aan zijn vrouw Chadija, en dit zelfs veertien jaar na haar dood. Deze gebeurtenis vond plaats op de dag van de verovering van Makkah. Op die dag had de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) het erg druk met mensen die hem wilden spreken. Sommigen wilden de islamitische rituelen weten, anderen vroegen de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) of hij Allah vergiffenis voor hen wilde vragen en mensen van verschillende plaatsen waren gekomen om de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) te ontmoeten enzovoorts. Gedurende deze dag merkte de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) een oude vrouw op die hem naderde. De Profeet Moh'ammad (salla Allahu 'alayhi wa salaam) liet alle mensen achter en ging naar deze dame toe, hij trok zijn mantel uit en legde het op de grond zodat de vrouw erop kon zitten. De Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) ging naast haar zitten en bleef een heel uur met haar praten. 'Aisha (radya Allahu 'anha) stond vanaf een afstand naar hen te kijken en toen het gesprek was afgelopen vroeg 'Aisha: "Geliefde Profeet, wie was die vrouw?" De Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) antwoordde: "Zij was een vriendin van Chadija. Ze bezocht ons vaak toen Chadija nog leefde." 'Aisha vroeg hem toen: "Waar hebben jullie een heel uur lang over gesproken?" De Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) antwoordde: "We waren herinneringen aan het ophalen over de mooie dagen met Chadija." Dit maakte 'Aisha jaloers en dus zei ze: "Denk je nog steeds aan die oude vrouw, zelfs na haar dood? En dit terwijl Allah je iemand heeft gegeven die beter is dan zij!" (Daarmee bedoelde zij zichzelf.) Natuurlijk zou iedere man in die situatie bevestigen wat zijn vrouw zegt, om zo problemen te vermijden. Maar luister naar het antwoorde van onze trouwe Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam): "Ik zweer bij Allah dat ik geen betere vrouw dan haar heb gekregen. Zij troostte me toen de mensen hard tegen me waren en zij geloofde in mij toen er niemand in mij geloofde."

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Leeftijd
    30
    Reputatie Macht
    16
    Enkele toevoegingen:

aa‚¬Â¢ Nadat de boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) voor de allereerste keer een openbaring ontving van de engel Jibreel ('alayhi salaam), is hij hierna trillend van angst naar zijn huis teruggegaan. Hij zei tegen Chadija bint Chuwailid (radya Allahu 'anha): "Omhul mij! Omhul mij!" Zij omhulde hem totdat hij zich beter voelde en vertelde haar alles wat was gebeurd. Hij zei tegen Chadija: "Ik ben bang dat mij wat gaat overkomen." Zij stelde hem toen gerust: "Oh nee, Allah zou je nooit in de steek laten. Je houdt contact met je bloedverwanten, zorgt voor iedereen, geeft aan de behoeftige, bent gastvrij en steunt anderen bij hun onheil." (Overgeleverd in Bukhari.)

aa‚¬Â¢ Abu Hurayra (radya Allahu 'anhu) heeft overgeleverd dat Jibreel ('alayhi salaam) naar de boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) kwam en zei: "O boodschapper van Allah, kijk, Chadija komt naar jou met een kom met gekruid voedsel of drinken. Wanneer ze bij jou komt, biedt haar dan de groeten van haar Heer aan en geef haar het goede nieuws over een paleis van juwelen in het paradijs, waar er geen lawaai of gezwoeg is." (Overgeleverd in Bukhari.)

aa‚¬Â¢ De Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zei ooit over Chadija (radya Allahu 'anha): "Zij geloofde in mij, toen niemand anders dat deed. Zij omarmde de islam, toen de mensen mij niet geloofden. En zij hielp en troostte mij, met haar persoon en haar rijkdom, toen er niemand anders was om mij de helpende hand te bieden. Ik heb alleen van haar kinderen gehad." * (Overgeleverd door Ah'mad.)

aa‚¬Â¢ Chadija bint Chuwailid (radya Allahu 'anha) was zeker een voorbeeld van: "En dit is onder Zijn tekenen, dat Hij uit uw midden echtgenoten voor u schiep, opdat gij er rust in moogt vinden, en Hij heeft liefde en tederheid onder u geplaatst. Daarin zijn zeker tekenen voor een volk, dat nadenkt." (QS30:21.)

En Allah (Subhana wa Ta'ala) weet het best.

* Behalve Ibrahim, de zoon van Mariya Qibtiya.

Ultra Risala Member OegtNajat's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2009
    Reputatie Macht
    21
    MashaAllah,Djazak Allahoe Ghairan voor het plaatsen.

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Het burgelijk ingeschreven trouw akte is KUFR ?!
    Door muwahida-hanifa in forum Aqiedah
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 03-06-11, 18:06
  2. helppp wil een islamische trouw trouwjurken gezocht met hijab??
    Door ikramB in forum De vrouw in de Islam
    Reacties: 3
    Laatste Bericht: 09-08-10, 17:40
  3. Allahu Allahu - Zain Bhika
    Door »¤ƒãïtµ¤« in forum Anasheed
    Laatste Bericht: 08-09-07, 22:17
  4. 'Umar (radya Allahu 'anhu) en zijn dienaar op het kameel.
    Door mOslima_Samira in forum Algemene informatie over islam
    Reacties: 2
    Laatste Bericht: 25-02-07, 17:42
  5. Allahu akbar
    Door Amina in forum Gedichten
    Laatste Bericht: 27-05-06, 11:15

Bladwijzers

Forum Rechten