Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: De Hawd.

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Leeftijd
    29
    Reputatie Macht
    16

De Hawd.

De Hawd.

Allah (Subhana wa Ta'ala) zal Zijn Boodschapper (salla Allahu 'alayhi wa salaam) en Zijn dienaren op de Dag der Opstanding, op dit zware moment eren door hen een groot meer te geven, waarvan het water witter dan melk is, zoeter dan honing en waarvan de geur beter dan de geur van muskus zal zijn. Rondom dit meer zullen er meer bekers staan dan dat er sterren aan de hemel zijn. Het water hiervan zal ontspringen bij de Kawthar, de rivier in het Paradijs, die Allah aan Zijn Boodschapper Moh'ammad (salla Allahu 'alayhi wa salaam) gegeven heeft. De gemeenschap van Moh'ammad (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zal langs dit meer gaan en de Profeet zal hen hiervan te drinken geven. Degenen die hiervan drinken zullen nooit meer dorst hebben.

Hierna zijn twee opinies over het moment waarop de dienaren van dit water zullen drinken:

aa‚¬Â¢ Al-Ghazali en Al-Qurtubi (moge Allah hen genadig zijn) zeggen dat dit zal zijn voordat de dienaren over de brug zullen moeten gaan. Want er zijn overleveringen waarin vermeld wordt dat er sommigen naar het meer zullen willen komen maar dat die echter naar het Vuur zullen gezonden worden. Als dit na de brug is, dan hadden zij niet weer uit het Vuur kunnen komen om zich naar het meer te begeven. (At-Tadhkirah: 302.)

aa‚¬Â¢ Ibnoe Hadjar (moge Allah hem genadig zijn) zegt dat de dienaren volgens Al-Bukhari van het meer zullen drinken na de siraat (brug), omdat hij eerst de overleveringen van de siraat vermeld heeft, en daarna de overleveringen van het meer.

Maar de opinie van Al-Qurtubi is juister, en Allah weet het best. Ibnoe Hadjar heeft de beide opinies vermeld in zijn prachtige boek "Fathoel-Baarie". (Al-Fath 11/466.)

aa‚¬Â¢ 'Abdullah ibnoe 'Umar (radya Allahu 'anhu) heeft gezegd dat de Boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) gezegd heeft: "De lengte van mijn meer is de afstand van wel één maand en zo ook de breedte. Haar water is witter dan melk, en de geur beter dan de geur van muskus, en er staan evenveel bekers dan dat er sterren aan de hemel zijn. Diegene die hiervan drinkt, zal nooit meer dorst hebben." (Al-Mishkaat.)

aa‚¬Â¢ Abu Hurayra (radya Allahu 'anhu) heeft gezegd dat de Boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) gezegd heeft: "Mijn Hawd reikt verder dan de afstand tussen Ilyah en 'Aden, en zij is witter dan de sneeuw, zoeter dan honing met melk, en er zijn meer bekers dan dat er sterren aan de hemel zijn. En ik zal de mensen naar de Hawd leiden, zoals een herder zijn kamelen naar de plas leidt." Zij zeiden: "O Boodschapper van Allah, en zal jij ons dan kennen?" Waarop hij antwoordde: "Ja! Jullie zullen herkend worden door het licht dat jullie ledematen zullen uitstralen, doordat jullie de rituele wassing verrichtten." (Al-Mishkaat.)

aa‚¬Â¢ 'Abdullah ibn Mas'ud (radya Allahu 'anhu) zegt dat de Boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) gezegd heeft: "Ik zal jullie voorafgaan naar de Hawd en er zullen mensen naar mij komen en op het moment dat ik hen te drinken zal willen geven, worden zij snel weggevoerd. Dan zal ik zeggen: "Mijn Heer, dit zijn mijn metgezellen!", waarop gezegd zal worden: "Jij weet niet wat zij na jou allemaal verzonnen hebben." (Al-Bukhari & Muslim.)

En Al-Qurtubi (moge Allah hem genadig zijn) heeft gezegd: "En onze geleerden zijn het erover eens dat degenen die het geloof verwerpen, of die vernieuwingen in het geloof brengen, niet van de Hawd zullen mogen drinken. Zij zullen hier echter van weggehouden worden en degenen die hier het verst van afgehouden zullen worden, zijn degenen die het tegenovergestelde deden van wat de moslims deden, en die zich afkeerden van hun weg, zoals o.a. de verschillende groepen van de chawaaridj, rawaafidh, moe'tazillah en anderen.

En Allah (Subhana wa Ta'ala) weet het best.

Uit "De Dag der Opstanding".
    (Dr. Oman Soelaiman Al-Asjqar.)

Oprichter
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    10
    Ya Allah ik vraag u om ons te laten behoren tot de mensen die van deze meer mogen drinken. Amien!
    Allah swt heeft de vrouw speciaal gemaakt; HIJ gaf haar schouders, sterk genoeg om het leed van de wereld te dragen; zachte armen, om comfort te bieden; kracht, om bevallingen te doorstaan; doorzettingsvermogen, om voor vrienden en familie te kunnen zorgen; gevoel, zodat zij haar kinderen lief zal hebben. HIJ schiep haar uit een rib van de man, om zijn hart te beschermen. HIJ gaf haar ook een traan; die is van haar; zij kan het gebruiken wanneer zij dat nodig heeft.

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    35
    Allahuma Ameen Yarab el3alameen!

·٠•●¤ In every situation Our lord, You are the hope ¤●•٠·
    في كل حال ربنا أنت الأمل

Ultra Risala Member OegtNajat's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2009
    Reputatie Macht
    21
    Allahoema Amien. MashaAllah prachtig!

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Het Bassin (Al-Hawd) en de Rivier van Al-Kawthar
    Door hassan in forum Algemene informatie over islam
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 11-12-05, 13:41

Bladwijzers

Forum Rechten